WELKOM!

Welkom op mjn blog!
Deze zal vooral over naaien gaan en dan vooral voor kinderen met misschien hier en daar een andere creatieve uitspatting. Ik krijg regelmatig vragen hoe ik iets maak en hoop dat hier een beetje uit te leggen zover dat kan... Ik heb een dochter van 7 en een zoontje van net 2, dus de maten zullen veelal vanaf 134 voor meiden zijn en vanaf 92 voor de jongens, neemt niet weg dat je evengoed wel wat aan de uitleg kunt hebben... Veel lees en naaiplezier!

donderdag 16 oktober 2014

(peuter) gymtasje, makkelijk en snel te maken!

Van de week een heel simpel tasje voor Bram gemaakt waar zijn gymkleertjes in kunnen.
Benodigdheden:
Katoen: 2x tasdelen van 28 bij 34 cm, hier zit de 1 cm naadtoeslag al bij in.Deze eventueel verstevigen met vlieseline
              1x koordlus van 12 bij 8 cm, deze verstevigen met vlieseline
              Bijpassend naaigaren
              Koord 180 cm


Hoe ga je te werk:
Ik heb op geruit patroonpapier 2 rechthoeken getekend van 28 bij 34cm en deze over genomen op stof, evenals voor de koordlus.
De koordlus heb ik in zijn geheel verstevigd, de tasdelen alleen de achterkant gezien ik het toch vrij stug vond aanvoelen. Ook heb ik de bovenste 6 cm vrij gelaten van vlieseline omdat je het anders minder mooi dicht kan trekken door de stevigheid.

De stof van de koordlus heb ik in de lengte dubbel gevouwen, de vouw erin gestreken en weer opengemaakt. Vervolgends heb ik de randen naar binnen gevouwen tot aan de vouwlijn, weer gestreken en daarna op elkaar vouwen, strijken en aan beide kanten naaien. In het midden doorknippen zodat je 2 lussen hebt.


Mocht je de voorkant willen versieren met bijvoorbeeld een applicatie dan moet je dit doen voordat je de tasdelen aan elkaar naait.

Vouw de lussen dubbel en speld ze op hun plek op de goede kant van de stof, met de openkant naar de stofnaad gericht. Leg de tasdelen met de goede kanten op elkaar en naai ze aan de drie kanten vast. Begin en eindig 6 cm van de bovenrand. Werk de rand af met een brede zigzagsteek of overlocksteek af.

Keer de tas naar de goede kant, Strijk de bovenrand 2x 2cm naar binnen en naai hem op 1,8cm van de rand vast, zodat er een tunneltje ontstaat.
Ik heb hem naar meerdere fout pogingen uiteindelijk met de tas naar de goede kant gedraaid genaaid via de binnenzijde. Ik heb de flap waar ik niet mee bezig was naar beneden gespeld zodat ik er geen last van had en toen de andere rand eerst de naadtoelsag van de onderkant naar binnen gevouwen en daarna de tunnel erin gevouwen, gestreken en genaaid, hierdoor krijg je aan beide kanten een mooie opening. Zie foto's hieronder.
Tenslotte trek je de koorden er met een veiligheidspeld door heen.


Tunnel maken:Vouw de buitenkant (rechst en links) tot aan de naadtoeslag naar binnen Vouw daarna de onderkant naar binnen, 2 maal.


De ene kant weggespeld zodat je makkelijker het tunneltje kan naaien.


En hier is ie dan! :D Deze is voor mijn dochter van 8, dus een maatje groter! De stof komt van een kussensloop van de Action (of zeeman). De volle lengt gebruikt vh kussen, en de breeedte zo gepakt dat de verhouding een beetje goed leek en de ogen mooi uitkwamen.



  En dit was mijn eerste voor ons ventje!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten