WELKOM!

Welkom op mjn blog!
Deze zal vooral over naaien gaan en dan vooral voor kinderen met misschien hier en daar een andere creatieve uitspatting. Ik krijg regelmatig vragen hoe ik iets maak en hoop dat hier een beetje uit te leggen zover dat kan... Ik heb een dochter van 7 en een zoontje van net 2, dus de maten zullen veelal vanaf 134 voor meiden zijn en vanaf 92 voor de jongens, neemt niet weg dat je evengoed wel wat aan de uitleg kunt hebben... Veel lees en naaiplezier!

donderdag 28 april 2016

Maxi dress mt 140 voor dochterlief!, inclusief het getekende patroon...

ONDERSTAANDE LINK WERKT NIET ZOALS IK ZOU WILLEN, HIERBIJ DUS EEN NIEUWE LINK


Na lang zeuren heeft ze het voor elkaar..... een maxi dress voor mijn dochter! Ze had vorig jaar al een stofje uitgezocht maar t was er nog niet van gekomen....
Maar goed de lente schijnt in aantocht te zijn, ook al is daar nu met dit koude weer weinig van te merken....Dus moeders toch maar aan de slag.
Aan de hand van een hemdje heb ik dit patroon getekend. Schat maatje 140, maar makkelijk zelf wat langer of korter te maken. Mocht de maat heel anders worden kan het denk ik zijn dat de split ook wat hoger of wat lager moet.

Hoe ben ik te werk gegaan....



  1. Eerst dus het patroon getekend en geknipt, deze is overigens zonder naadwaarde. Voor de zijkanten en schoudernaden heb ik 1,5cm erbij genomen, armsgaten en halslijn heb ik niets bijgenomen, gezien deze afgwerkt zijn met elastische biaisband, voor de onderkant heb ik 2 of 3 cm genomen
  2. hierna heb ik de zijkanten en onderkant afgelockt, bij allebei de panden, los van elkaar ivm de afwerking van de split.
  3. Vervolgends heb ik de schoudernaden verstevigd met vormband, zodat deze niet gaan uitzakken. Deze heb ik er zo opgestreken dat de stiklijn precies op het midden valt.
  4. Vervolgends de panden met de goede kant vd stof op elkaar gelegd, deze vast geregen met naald en draad aan de zijkanten en bij de schoudernaad. Hierna de schoudernaden aan elkaar genaaid en de zijkanten tot aan de splitmarkering. 
  5. Nu de zoom erin geregen en de split vastgeregen. Voor de split volg je gewoon de zoom van het bovenste gedeelte. Zie foto...  Daarna heb ik de met een tweelingnaald de zoom erin genaaid. En hierna de split. Ben onderin begonnen met de split en net 1 cm of o boven de split ben ik het bochtje omgegaan en weer via de andere kant naar beneden.
  6. Tenslotte heb ik de halslijn en de armsgaten afgwerkt met elastisch biaisband. Ik geloof dat ik hiervoor 80% van de omvang voor heb genomen. 
https://www.dropbox.com/sh/bgpueyiq9vewog8/AAAIT7MrpfWkZFS27FrvlN_Ya?dl=0

Hier kun je het getekende patroon als pdf bestand  downloaden van de maxi dress, maat 140. Het zijn 8 a4 pagina's. De eerste 4 zijn het achterpand en de laatste 4 het vooorpand. Onder elkaar plakken zodat de halve rondjes hele circels worden en klaar.... Veel plezier ermee! Misschien word hij in de toekomst nog uitgewerkt in Illustrator zodat de lijnen net wat strakker zijn....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten